Saturday, September 20, 2014

Vangstverslag met gebruik van de shaking techniek 1

februari 12, 2012 door Chantal Hermkens
Opgeslagen onder Vangstverslagen

Zaterdag 28 januari, een dag voor de voorspelde koudere periode wat aan zal breken, wilde ik weer de forellen gaan belagen. Op het internet gezocht naar een forelvijver die open is, want deze tijd van het jaar zijn ze niet allemaal open. Het zal niet de eerste keer zijn dat we voor een gesloten poort staan bij een forelvijver. Ik wilde zaterdag met mijn broer Daniël gaan vissen. Aan hem liet ik de keus over waar we heen gingen. Daniël belde me vrijdagavond op om te vertellen dat hij een vijver had gevonden. De website van de door hem uitgekozen forelvijver zag er volgens hem netjes en overzichtelijk uit. Hij had zelfs gebeld naar deze vijver om te kijken of ze die zaterdag echt open waren. Daniël vertelde dat ze hem heel klantvriendelijk te woord stonden en de nodige informatie werd aan hem verstrekt.

De keus was dus gemaakt, het zou De Forel in Berghagen worden waar we onze hengels te water gaan laten. Zaterdagmorgen om 8:20uur vertrokken we naar Bergharem, het zou 35 minuten rijden zijn. Een thermoskan warme chocomelk en een thermoskan koffie hadden we bij onze uitrusting gestopt. De temperatuur zou die dag rond het vriespunt liggen, dus aan onze warme drank konden we als we het koud kregen lekker opwarmen.

Aangekomen bij De Forel betaalden we ieder 18 euro om op vijver 4 te mogen gaan vissen. Er worden dan 2 forellen en een zalmforel voor je uitgezet. Gemengde vijvers hebben zo hun eigen spanning bij het vissen. Het is steeds de vraag wat hangt er aan je lijn, is het een regenboogje of een zalm…Daarnaast is de vangkans net iets groter dan dat je alleen op de zalm gaat vissen.

Na het betalen liepen we naar vijver 4, er zaten al een aantal mensen te vissen. De vissers zaten rustig bij hun hengels te wachten op een aanbeet. Statisch vissen had deze dag blijkbaar hun voorkeur, op af en toe langzaam slepen erbij. Een uitzondering zat erbij, dit was een vliegvisser. De stek keus voor ons was dus beperkt. Rechts achteraan de vijver was de meeste plaats, dus daar stalden we onze spullen neer. Onze visstek was tegenover de inwaaihoek.

De hengels werden opgetuigd. Ik had natuurlijk mijn Catana Shaking Trout bij en mijn broer had zijn Catana Super Sensitive van 2.4m 3-15 gram bij. Wij gebruikten beide een glaslood van 3 gram met een onderlijn van 80cm eronder. Mijn aas dat ik gebruikte bestond uit een wasmotlarf en met een van forellendeeg geperste wasmotlarf erboven (d.m.v. Trigger –x Bait Former). Door de lage temperatuur was de verwachting dat de forellen deze dag diep zouden zitten. Daniël gebruikte als aas alleen forellendeeg met knoflook. In plaats van statisch te vissen, of heel langzaam binnenslepen, was ik wel benieuwd of de shaking techniek nu met deze temperaturen ook werkte. Echt extreem koud was het tot nu toe nog niet geweest, dus het water zou nu nog niet een hele lage temperatuur hebben. Wie weet, gewoon wat proberen en we zien wel.

De hengel van Daniël lag al te water en hij sleepte langzaam zijn lijn binnen. Ik gooide in, zette mijn hengel in een steuntje en schonk een lekker warme chocomelk voor ons in. Oei dat was nog heet, even neerzetten maar. Mijn glasloodje lag natuurlijk al even op de bodem en ik begon met het binnen vissen van mijn lijn maar wel op de shaking techniek manier. Mijn hoofd lijn bestond uit 0.16mm nylon en 0.17mm fluor carbon als onderlijn. Fluor carbon heeft minder trekkracht, dus deze combinatie is perfect. Ik had er een behoorlijke haak eraan gedaan en wel maat 6. Een weekend ervoor ben ik overgestapt van Nanofil lijn op nylon lijn. Deze tip kreeg ik in Elim van Peter Negerman van Shimano. De vis zou dan minder snel weerstand voelen, waardoor je minder missers zou moeten hebben. De Catana Shaking Trout is ontworpen om met nylonlijn te vissen. Ik kan wel zeggen dat het echt dag en nacht verschil is om te vissen met de dunne nanofil of met een nylonlijn.

Tijdens de eerste keer binnendraaien, voelde ik geen tikken van een aanbeet, soms heel even heel lichte weerstand, maar dat zal de wind zijn geweest vermoedde ik. De tweede keer gooide ik in, dronk een slokje warme chocomelk en begon de lijn weer binnen te vissen. De hengel hield ik ongeveer tussen de 45 en 60 graden omhoog en trok de hengel steeds iets naar achter (lijkt een beetje op dropshot beweging). Dan de hengel weer iets naar voren, de lijn iets opdraaien, heel even wachten, zodat het glasloodje langzaam weer richting de bodem zinkt, en ritueel steeds maar herhalen ( en soms zonder tussen pauzes). Nou ja steeds….na een paar keer voelde ik dezelfde weerstand als de eerste keer. Ik laat mijn hengel iets zakken, wacht even 3 seconden en trek mijn hengel weer iets naar achter. De Shaking Trout zag je langzaam doorbuigen, ik houd spanning op de gebogen hengel en zet hierdoor de haak, want zo klaarblijkelijk blijft er een forel aan hangen. Even later schepte ik de eerste forel uit het water. Ik kijk naar Daniël en ook hij pakte toen zijn schepnet. Hij had dus ook beet, net enkele seconden later dan ik. Dit gebeurde overigens een paar keer deze morgen. Onze vissen waren onthaakt, de haken werden weer voorzien van nieuw vers aas en belanden in het water.

Lees hier deel 2 >>

Volgende week kunnen jullie deel 2 lezen. Vangstverslag met gebruik van de shaking techniek

Lees hier de review Shimano Catana Shaking Trout & Symetre 500FJ, geschreven door Christian >>
Lees hier de review Shimano Catana Shaking Trout en Nanofil van Berkley 1 >>

Kom ook eens vissen bij:

Forellenvisvijvers Speeltuin “De Forel”